Wintertijd, hoe blijf je in balans!

Wintertijd, hoe blijf je in balans!

Komend weekend gaat de tijd een uur terug... Een groot onderzoek in Duitsland met 55.000 deelnemers wijst uit dat aanpassen aan wintertijd over het algemeen makkelijker gaat dan aanpassen aan de zomertijd. De wetenschappers waarschuwen de overheid dat de gezondheid risico’s worden onderschat bij de wisselingen naar zomertijd en wintertijd. De wisseling werkt in op ons bioritme in negatieve zin. Bij de overgang naar wintertijd schijn je vier weken nodig te hebben om je aan te passen. Bij het aanpassen aan de zomertijd lijkt dat 6 weken te zijn. Onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid komt tot de conclusie dat het ingaan van de wintertijd samen gaat met een hoger aantal verkeersslachtoffers/ongevallen. Als de zomertijd ingaat stijgt het aantal hartaanvallen op de eerste werkdag omdat mensen zich vermoeider voelen. Bij het ingaan van de wintertijd zijn mensen wat meer uitgerust na een uur extra slaap.Vanaf 1977 kent Nederland de zomer en wintertijd. Door de oliecrisis werd besloten de zomertijd in te voeren om zo energie te besparen. Er is al discussie over het wel of niet in stand houden van zomer en winter tijd. De economische redenen waarvoor het ooit is begonnen schijnen er niet meer toe te doen.

Het uurtje tijdsverschil kan er voor zorgen dat het slaapritme van de mens gedurende ongeveer 10 weken per jaar wordt verstoord! Het veranderen van tijd kan slaapproblemen, concentratieproblemen, depressie, agressie en eetproblemen in de hand werken. Wintertijd is de ‘echte’ normale tijd. Om 12.00 uur staat de zon dan het hoogst aan de hemel.

Wat nu als je al gevoelig bent voor invloeden van bijvoorbeeld maan en sterren, zonne-energie e.d. en je slaapritme is al een beetje wisselend... dan kan het zijn dat de wisseling van tijd je echt uit balans kan halen voor langere tijd.

Wat kan je zelf doen:

  • Bereid je vast voor op de wisseling naar wintertijd.
  • Ga alvast een paar dagen wat later naar bed.
  • Wees blij, je kan een uur langer slapen.
  • Neem je klachten serieus, maar relativeer ook: meer mensen ervaren hetzelfde.
  • Leef jouw eigen biologische klok, luister goed naar je lichaam.
  • Ga slapen in een zo donker mogelijke kamer en sta op met zoveel mogelijk licht.
  • Zoveel mogelijk op vaste tijden slapen en opstaan.
  • Doe veel daglicht op.
  • Een power-nap of pauze van 13.00-15.00 kan helpen om een vermoeidheid periode te overbruggen
  • Doe alle apparatuur een uur voordat je gaat slapen uit of weg, ook je mobiel.
  • Drink ’s avonds geen koffie, cola of andere cafeïne/suikerdrankjes.

Maryse @Xtra4people

24-10-2017


Ga terug naar overzicht

© 2018
Created by